Ακαταστασία παιδιού και ψυχολογία : Πως να την διαχειριστείτε;

Ακαταστασία παιδιού και ψυχολογία : Πως να την διαχειριστείτε;

Βάλτε τέλος στην ακαταστασία του παιδικού δωματίου 

Το παιδί σας παίζει ήσυχα (ή όχι και τόσο ήσυχα) στο δωμάτιό του. Πηγαίνετε με την πιο όμορφη διάθεση του κόσμου να το καμαρώσετε και να συμμετάσχετε στο παιχνίδι, ανοίγετε την πόρτα και βρίσκεστε αντιμέτωποι με το… χάος, στη μέση του οποίου είναι θρονιασμένο χαμογελώντας γαλήνια το μικρό σας.

Τουβλάκια, αυτοκινητάκια, επιτραπέζια, μπάλες, κουκλάκια, μαρκαδόροι και παιχνιδάκια όλα διασκορπισμένα στο χαλί του δωματίου που θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο.
Και ενώ εσείς φτάνετε στα όρια της διατήρησης της ψυχραιμίας σας, το πιτσιρίκι σας παραμένει ατάραχο μην μπορώντας να αντιληφθεί για πιο λόγο η μαμά έχει συγχυστεί!

 

 


Η ακαταστασία προκαλεί εντάσεις!

Τα παιδιά συχνά έχουν εντελώς διαφορετική άποψη για την τάξη και την οργάνωση από τους μεγάλους. Ενώ το πιθανότερο είναι ότι ο εγκέφαλος του μικρού σας δεν καταγράφει καν την ακαταστασία που επικρατεί στο… βασίλειό του, εσείς είναι λογικό να ενοχλείστε, καθώς θα θέλατε ένα ταχτοποιημένο και καθαρό παιδικό δωμάτιο. Πιθανόν, ακόμη, και να εκλαμβάνετε την ακαταστασία ως υποτίμηση των δικών σας καθημερινών προσπαθειών να διατηρήσετε την τάξη μέσα στο σπίτι.

Η ακαταστασία που επικρατεί στο παιδικό δωμάτιο, πάντως, δεν είναι κάτι καινούριο και ανήκει στα θέματα που πάντοτε προκαλούν καβγάδες μεταξύ γονιών και παιδιών. Τις περισσότερες φορές, μάλιστα, μεταξύ απελπισμένων πια γονέων και εκνευρισμένων παιδιών υπάρχει πλήρης ασυνεννοησία.


Ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Οι τσακωμοί δεν θα κρατήσουν για πάντα. Κατ’ αρχάς, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ως γονείς ότι τα παιδιά χρειάζονται ένα σχετικό χάος, για να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Μέσα από τη σχετική ακαταστασία τους δίνεται η δυνατότητα να αναπτύξουν πρωτότυπες ιδέες, σύμφωνα με τους σύγχρονους παιδαγωγούς.

 

 

Πως βλέπει ένα παιδί την ακαταστασία;

Τα κριτήρια των μεγάλων για την τάξη και την ακαταστασία δεν μπορούν να γίνουν εύκολα κατανοητά από τα παιδιά, τα οποία δεν ενοχλούνται από τα παιχνίδια που μπορεί να είναι διασκορπισμένα γύρω τους –όταν και αν τα αντιληφθούν.

Ποιος ο λόγος να μπούνε στο μεγάλο χρωματιστό κουτί που χρησιμεύει ως ¨αποθήκη ¨παιχνιδιών, αφού σε μία, το πολύ δύο ώρες, θα θελήσει να τα ξαναβγάλει για να παρελάσουν για άλλη μια φορά στο πάτωμα του παιδικού δωματίου;

Επομένως, το να συγυρίζει το δωμάτιό του επειδή η μαμά και ο μπαμπάς πανικοβάλλονται κάθε φορά που βλέπουν το χάος που επικρατεί, δεν έχει κανένα νόημα για τον μικρό ανακατωσούρη!

 

 

 

Λάβετε θέσεις... μάχης!
Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αντιμετωπίσετε το μικρό σας αποφασιστικά χρησιμοποιώντας επιχειρήματα που είναι σε θέση να καταλάβει και πάνω απ’ όλα να ακούσετε και τη δική του άποψη για το επίμαχο ζήτημα.

 

Εξηγήστε του με ήρεμο τόνο ότι :

 

  • Οι πεταμένες μπανανόφλουδες, τα μισοφαγωμένα σάντουιτς και τα περιτυλίγματα από σοκολάτες μέσα στο παιδικό δωμάτιο μπορεί να αποτελέσουν εστία μικροβίων.

 

  • Τα τουβλάκια και τα μικρά παιχνίδια που είναι διασκορπισμένα παντού, μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα και πτώσεις, καθώς αν κάποιος τα πατήσει το πιθανότερο είναι να χάσει την ισορροπία του.

 

  • Τα παιχνίδια του μεγαλύτερου αδερφού που «χάθηκαν» κάπου μέσα στο χάος, μπορεί να αποτελέσουν αιτία εντάσεων, όταν κάποια στιγμή αποφασίσει να τα αναζητήσει.

 

  • Υπάρχει κίνδυνος η μικρή του αδερφούλα να χτυπήσει προσπαθώντας να παίξει με κάποιο από τα δικά του παιχνίδια, που βρήκε παρατημένο στο πάτωμα, καθώς δεν είναι σχεδιασμένο για την ηλικία της ή να καταπιεί κάποιο κομματάκι από το παζλ με τα σκυλάκια που ως δια μαγείας βρέθηκε έξω από το κουτί του!

 

 

 

 


Όταν η ακαταστασία εξαπλώνεται απειλητικά!


Για να μην έρθει ποτέ η μέρα που τα πράγματα του μικρού σας θα είναι διασκορπισμένα, όχι πλέον στο δωμάτιό του, αλλά σε ολόκληρο το σπίτι, όπου εσείς θα ανακαλύπτετε αρκουδάκια θρονιασμένα στο σαλόνι, αυτοκινητάκια στα πλακάκια του μπάνιου, μπλοκ ζωγραφικής και μαρκαδόρους στο τραπέζι της κουζίνας, καλό θα είναι να επενδύσετε στην πρόληψη, για να μην χρειαστεί να καταφύγετε στη λήψη δραστικών μέτρων.

 

Πρακτικές λύσεις:

 

  • Μπορείτε να πάρετε ένα παλιό πάπλωμα ή ύφασμα και να φτιάξετε έναν μεγάλο σάκο στον οποίο το μικρό σας θα βάζει τα τουβλάκια του και θα τον ανοίγει για να τα βγάλει όταν θέλει να παίξει και θα τον ξανακλείνει μόλις τελειώνει το παιχνίδι του.

 

  • Για όλα τα υπόλοιπα πράγματά του μια καλή ιδέα είναι να αγοράσετε διαφανή πλαστικά κουτιά, ώστε το αγγελούδι σας να βλέπει τι περιέχουν.

 

  • Πολύ πρακτικά είναι και τα κουτιά σε διάφορα χρώματα, καθώς θα μπορεί το πιτσιρίκι σας να κατηγοριοποιεί τα παιχνίδια του, με βάση το χρώμα του κουτιού –το κόκκινο για τις κούκλες, το πράσινο για τα τουβλάκια κτλ.

 

 

 

Δώστε του χρόνο


Η διατήρηση μιας σχετικής τάξης συνδέεται άμεσα με τον σεβασμό προς τους άλλους. Θα πρέπει, λοιπόν, κι εσείς να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στο αγγελούδι σας, για να μάθει να ταχτοποιεί το δωμάτιό του, όπως ακριβώς σιγά-σιγά έμαθε να διαβάζει και να κάνει αριθμητικές πράξεις. Μην ξεχνάτε ότι δεν είναι ακόμη σε θέση να ταχτοποιήσει τα πάντα με μια ή δύο κινήσεις, όπως εσείς.
Μην το αποπαίρνετε, εάν δεν συγυρίζει σωστά το δωμάτιο του εξ αρχής. Με τη δική σας καθοδήγηση και συμπαράσταση θα μάθει να είναι τακτικό και να φροντίζει τα πράγματά του.

 

 


Δέκα χρυσοί κανόνες

  • Εντάξτε στην καθημερινότητα του παιδιού από μικρή ήδη ηλικία ένα σύστημα κατάταξης: Κάθε παιχνίδι έχει τη δική του, σταθερή θέση. Ως αποτέλεσμα, το αγγελούδι σας θα μάθει να ταχτοποιεί τα παιχνίδια του χωρίς δεύτερη σκέψη.

 

  • Φροντίστε να επαινείτε το μικρό σας κάθε φορά που συγυρίζει το δωμάτιό του. Η θετική αντίδραση από μέρους σας το ενθαρρύνει να επαναλάβει την πράξη του.

 

  • Προμηθευτείτε μεγάλα κουτιά από πλαστικό ή σκληρό χαρτόνι για να ταχτοποιεί τα παιχνίδια και τα σχολικά του αντικείμενα. Είναι μια διαδικασία που διευκολύνει ιδιαίτερα τα μικρότερα παιδάκια, τα οποία δεν είναι ακόμη σε θέση να τοποθετούν πράγματα σε ράφια.

 

  • Με χαρούμενη και ζωντανή μουσική το στοίβαγμα των παιχνιδιών και το συγύρισμα του δωματίου γίνονται πολύ πιο διασκεδαστικά.

 

  • Φροντίζετε ώστε το συγύρισμα να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα! Είτε με τη δική σας βοήθεια είτε χωρίς: διότι σε περίπτωση που η ακαταστασία πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, το συγύρισμα θα γίνει δύο φορές πιο δύσκολο.

 

  • Δεν χρειάζεται να χαρίζετε στο αγγελούδι σας υπερβολικά πολλά παιχνίδια: του είναι πιο δύσκολο να βάλει στη θέση τους 20 αυτοκινητάκια παρά 5, ενώ δεν του προσφέρουν απαραίτητα και μεγαλύτερη απόλαυση στο παιχνίδι.

 

  • Κατά καιρούς, ανά 3-4 μήνες για παράδειγμα, κάντε ένα ξεκαθάρισμα μαζί με το πιτσιρίκι σας, για να δείτε αν υπάρχουν πράγματα, παιχνίδια, ρούχα ή άλλα αντικείμενα, που δεν χρησιμοποιεί πλέον και τα οποία μπορείτε να χαρίσετε σε κάποια φιλανθρωπική οργάνωση.

 

  • Αν το μικρό σας δείχνει να δυσκολεύεται με το συγύρισμα, μην τα κάνετε όλα εσείς για να κερδίσετε χρόνο. Αφήστε το να δοκιμάσει, έστω και με περιορισμένη επιτυχία, γιατί μόνο έτσι θα αποκτήσει ανεξαρτησία, υπευθυνότητα και κυρίως, αίσθηση των κανόνων.

 

  • Επιτρέψτε στο μικρό σας να έχει μια γωνία στο δωμάτιό του, όπου τα παιχνίδια και τα πράγματά του θα μπορούν να είναι σκορπισμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Η αναγνώριση των προτιμήσεών του προωθεί τον αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ σας.

 

  • Πολύ σημαντικό είναι, επίσης, να εξετάζετε κι εσείς που και που τη συμπεριφορά σας. Όταν οι ενήλικες αφήνουν εδώ κι εκεί τα πράγματά τους, παρακινούν τα παιδιά να τους μιμηθούν.

 

 

 

 

Αμοιβές και ποινές

Ελάχιστα θα καταφέρετε, επίσης, με τιμωρίες και υλικές ανταμοιβές. Σε περίπτωση που απειλήσετε το μικρό σας ότι δεν θα του δώσετε χαρτζιλίκι ή θα του απαγορεύσετε να δει τηλεόραση, το πιθανότερο είναι να τακτοποιήσει το δωμάτιό του. Δεν πρόκειται, όμως, έτσι να φτάσει στο συμπέρασμα ότι ένα ταχτοποιημένο δωμάτιο μπορεί να είναι πρακτικό και άνετο.

Το ίδιο ισχύει και για τις υλικές ανταμοιβές: μακροπρόθεσμα, εμποδίζουν το παιδί να αντιμετωπίσει το συγύρισμα ως άτι αυτονόητο. Πολύ πιο αποτελεσματικά λειτουργούν οι λογικές συνέπειες των πράξεών του. Μπορείτε, για παράδειγμα, να πείτε στο αγγελούδι σας ότι αν το δωμάτιό του είναι πολύ ακατάστατο, δεν πρόκειται να μπείτε μέσα για να παίξετε μαζί του ή να του διαβάσετε το αγαπημένο του παραμύθι. Έτσι, αφήνετε εκείνο να επιλέξει πώς θα συμπεριφερθεί.

 

 

 

Βάλτε τέλος στην γκρίνια

Μην ξεχνάτε, ωστόσο, τον βασικότερο κανόνα απ’ όλους: προσπαθήστε να μη γκρινιάζετε συνεχώς. Τα πιο δυναμικά παιδιά μετά από λίγο θα πάψουν να σας δίνουν σημασία, ενώ τα πιο ευαίσθητα θα αντιδρούν φοβισμένα.

Τα παιδιά, εξάλλου, που θα μάθουν να συνδέουν πάντοτε το παιχνίδι με το συγύρισμα, ενδέχεται κάποια στιγμή να πάψουν να χαίρονται το παιχνίδι που είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξή τους. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε λοιπόν ορισμένες φορές είναι να παίρνετε μια βαθιά ανάσα προτού μπείτε στο δωμάτιο του μικρού σας και να θυμάστε ότι ακόμη και το σύμπαν από το χάος δημιουργήθηκε!

 

 

 

Σωστό ή λάθος;

Τελικά πόσο σωστές ή λάθος είναι οι 5 πιο συχνές προκαταλήψεις σχετικά με την ακαταστασία;

 

1)Όποιος είναι ακατάστατος ως παιδί, δεν πρόκειται να οργανωθεί ούτε ως ενήλικος.

Λάθος. Μια σχετική ακαταστασία μπορεί να προετοιμάσει για έναν όχι και τόσο οργανωμένο κόσμο καθώς και για την αδιάκοπη ροή συγκεχυμένων πληροφοριών. Συχνά, τα ακατάστατα παιδιά αποκτούν την ικανότητα ως ενήλικες να διατηρούν μια σφαιρική θεώρηση των πραγμάτων ακόμη και μέσα στο χάος.

 

2)Τα ακατάστατα παιδιά δεν βρίσκουν –αντίθετα με τους ισχυρισμούς τους- τόσο εύκολα τα πράγμάτά τους όσο τα πιο τακτικά.

Σωστό. Μπορεί τα ακατάστατα παιδιά να έχουν το δικό τους σύστημα κατάταξης, το οποίο συχνά δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν οι ενήλικες, όμως, αυτό ισχύει συνήθως για συγκεκριμένους τομείς. Για όλα τα υπόλοιπα, χάνουν πολύτιμο χρόνο αναζητώντας πράγματα θαμμένα κάτω από σωρούς άλλων πραγμάτων.

 

3)Αν το παιδικό δωμάτιο μοιάζει με…στάβλο, επηρεάζεται η σχολική απόδοση.


Λάθος. Αν και υπάρχουν ειδικοί που θεωρούν το χάος στο παιδικό δωμάτιο ως αίτιο χαμηλής σχολικής επίδοσης, στην πράξη δεν έχει διαπιστωθεί να υπάρχει σχέση. Υπάρχουν ακατάστατα παιδιά των οποίων οι βαθμοί είναι σταθερά άριστοι.

 

4)Το εξωτερικό χάος σημαίνει ορισμένες φορές και εσωτερική αναστάτωση.


Σωστό. Παρά το γεγονός ότι συνήθως φαίνονται πιο χαλαρά, τα ακατάστατα παιδιά μπορεί να θέλουν με τον τρόπο αυτό να τραβήξουν την προσοχή των γονιών τους, γιατί αισθάνονται ότι κάτι τους λείπει. Ορισμένες φορές, μάλιστα, μπορεί να είναι και πιο αγχώδη, γιατί έχουν διαρκώς την αίσθηση ότι πρέπει να φέρουν κάτι εις πέρας.

 

5)Τα ακατάστατα παιδιά δεν έχουν στόχους και δεν θέλουν να ζήσουν με κανόνες.

Λάθος. Ακόμη και τα ακατάστατα παιδιά επιθυμούν να υπάρχουν κανόνες, συνήθειες και καθημερινά τελετουργικά μέσα στην οικογένεια, γιατί αυτά είναι που τους εξασφαλίζουν την αίσθηση ασφάλειας, στήριξης και σταθερού εδάφους που τόσο χρειάζονται για να αναπτυχθούν φυσιολογικά.

Copyright © 2018 Smile TV | Powered By Web Artistic - All Rights Reserved